zaterdag 17 november 2007

Lekker bakken en braden

Eindelijk weer bezig geweest. Vandaag samen met een vriend lekker geknutselt. Eerst maar eens het blok gepositioneerd. Dit leverde meteen de nodige vraagtekens op. Hoever komt het voortand wiel van de swingarm as af? En onder welke hoek? Er moet rekening gehouden worden met het inveren van de motor waardoor de hoek van de ketting verandert. Ook de hoek van de carburateur mag niet te veel afwijken van het orginineel.
 
Middels maarliefst drie krikken kantelen, draaien en schuiven we methet motorblok en wordt er veel nagedacht, gemeten en gepast. Om maar eens een wijsheid van mijn vader te hanteren: "Met passen en meten wordt de meeste tijd versleten". Er gaat ongemerkt veel tijd zitten deze bezigheid en rond het middaguur beginnen we met de constructie van de ophang beugel. We besluiten om de beugels van ronde buis te maken daar dit de meest stevige constructie geeft. De bedoeling is een prototype beugel te maken en deze later in aluminium na te laten maken i.v.m. het gewicht. Na flink bakken en braden (lassen is ook een kunst) en het onkunnen weggeflext te hebben hebben we een stevige beugel die niet de schoonheidsprijs gaat winnen maar wel werkt. Name het recht/waterpas krijgen van de beugel is niet eenvoudig. Uiteindelijk is dit het resultaat.
 
Zoals op de foto te zien is heeft het blok nog een poetsbeurtje nodig :-) Het beugeltje is niet eens zo heel zwaar en ik overweeg om deze te gebruiken en het niet van aluminium na te maken. Het kan natuurlijk altijd nog wat netter gemaakt worden maar voor nu voldoet het. Er zijn nog zoveel klusjes te doen dus voor nu is het goed.
 
Ik hoop deze week ook te kunnen beginnen aan de beugels waar het blok voor mee vast komt te zitten. Zodra deze klaar zijn kan ik verder met het uitpuzzelen hoe de uitlaat gaat lopen, ook moet er nog iets verzonnen worden voor de externe olietank (de XBR is een drysump motor). Voor de tank hebben ik een spectaculair idee maar dat moet ik nog even uitwerken voor ik jullie daar iets over ga vertellen.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: