Aldoende leert men zullen we maar zeggen. Dat geldt zowel voor mij als voor de vorige eigenaar van de XR. Om bij mijzelf te beginnen; De cilinder die ik wilde voorzien van een nieuwe bus blijkt geen losse bus te bevatten. Het lijkt er wel op maar het is gewoon een aluminium cilinder met een opgedampte nicasil laag. Dat verklaart dus waarom ik de bus er niet uit kreeg....
Anyway, de XR verzamelaar die mijn rijwielgedeelte heeft opgekocht had gelukkig nog een 93-er cilinder liggen die wel voorzien is van een losse bus. Even bij het revisiebedrijf langs gegaan om e.e.a. te laten stralen en honen. Het bleek dus correct te zijn dat de bus standaard te krap was, een goeie hoon beurt was voldoende. Eenmaal thuis maar begonnen alles weer in elkaar te sleutelen. Ik had eigenlijk wel verwacht dat ze de gehoonde cilinder al hadden schoon gemaakt, maar hij bleek nog vol met gruis te zitten, niet zo netjes. (en al zeker niet voor de prijs die ik ervoor moest neer leggen).
Maargoed na wat poetsen en de nieuwe hoge druk zuiger geplaatst, nieuwe pakkingen er tussen en hop de nieuwe cilinder op zijn plek. De cilinder moet met 50nm worden aangedraaid..... het zal toch niet waar zijn he.... ja hoor, de vorige eigenaar heeft de draad van de m12 bouten stuk gedraaid
Cilinder er weer af om te constateren dat er nagenoeg geen draad meer over is en alleen maar aluminium schaafsel in het bout-gat zit... De oplossing wordt gezocht in een Helicoil.
Ik heb er nog nooit mee gewerkt maar het is de enige oplossing voor dit probleem. Uiteraard blijken de bouten geen standaard te zijn maar M10x1.25. Dit wil dus zeggen een kleinere spoed dan gebruikelijk voor de M10 bouten. Gelukkig hebben ze deze bij de lokale ijzerhandel op voorraad en blij rij ik weer naar huis. Daar kom ik er achter dat ik helemaal geen tap heb om deze spoed te tappen. Weer terug bij de winkel krijg ik te horen dat ze die wel hebben maar niet goedkoop zijn. Zo'n 40 euro voor een tapje... . Een man die ook in de winkel staat bewijst dat het niet alleen maar kommer en kwel is met de hulpvaardigheid in Nederland. Hij hoort mijn verhaal en merkt op dat het gegarandeerd om een bout van een japanse motorfiets moet gaan. Prompt biedt hij me aan om even mee te gaan naar zijn zaak waar ik de juiste tap en montage gereedschap mag lenen! Super attent en daar worden we blij van .
De helicoil gaat dan ook soepeltjes het uitgelubberde gat in en de cilinder zit er inmiddels weer op... om er vervolgens achter te komen dat er nog een draad stuk is.... )&^*^%)(&*$&^$*&)*( . Uiteraard is het inmiddels na vijfen en zijn de winkels dicht, dat wordt dus weer wachten...
Kortom, wel veel gedaan maar weinig voortgang.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten