Na de vorige post hier op het blog wilde ik de nieuwe ketting gaan monteren. De XBR heeft standaard een 525 ketting. De mito standaard een 520. Gezien het gewicht en de keuze aan tandwielen moet de mono dus een 520 kettin gaan gebruiken. Bij de lokale onderdelen shop even binnengewipt en een versterkte Regina ketting opgehaald. Ik heb bewust geen O of X ring ketting genomen daar dit wel de levensduur verlengt maar, naar zeggen, ook PK's kan schelen. Aangezien we er toch al niet al te veel aan boord hebben dus maar zonder genomen. Het voortandwiel voor de XBR bleken ze niet te kunnen bestellen in 520 variant. Oeps dat wordt een uitdaging. Ik was altijd in de veronderstelling dat het verschil tussen een 520 en een 525 alleen de breedte van de ketting was. Dit is echter niet juist, de schakels zijn ook anders. Thuis aangekomen werd dit bevestigd door dat de tanden op het XBR tandwiel helemaal niet in de ketting paste. Dus maar eens even het Internet op gedoken om wat research te doen. Na heel lang zoeken en uitpluizen ben ik er achter gekomen dat het tandwiel dat op de XBR zit uniek is en op geen enkele andere fiets wordt gebruikt. Dat is stevig balen. Niet alleen is er geen 520 variant maar het maximaal aantal tanden is 15 terwijl ik eigenlijk 16 nodig heb. Gelukkig vind ik ergens een technische tekening van het originele tandwiel en schrijf een aantal tandwiel leveranciers aan om te kijken of er een alternatief is. Het gaat schijnbaar goed in de tandwielen branche want ik krijg niet eens antwoord.... Dus maar zelf verder zoeken. Uiteindelijk, na heel veel tandwielen te hebben bekeken, vind ik er een die er verdacht veel op lijkt. Het blijkt van een Honda NSR250 te zijn. Dit is een 520 variant die ik ook nog eens in 16 tanden kan krijgen.
Via www.jamopa.nl (Janssen Motor Parts) bestel ik het voortandwiel. Hij blijkt me ook een mooi aluminium 36 tands Mito tandwiel te kunnen leveren. Beide staan nu in bestelling en ik ben in afwachting van de levering. Zo zie je maar dat mono's bouwen niet alleen maar sleutelen is maar ook vooral veel zoeken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten