woensdag 16 januari 2008

De uitlaat

De standaard uitlaat van de XBR is een dubbelwandige chrome buis (elke uitlaatklep heeft een eigen uitlaat) die uitmond in een megafoon demper. Ik ben eens gaan onderzoeken wat nu een ideale uitlaat lengte en vorm zou zijn. Hier is op het Internet vrij weinig over te vinden. Toch kom ik uiteindelijk via een paar tips uit op een pagina waar je e.e.a. kunt berekenen. Een losse bocht voor elke klep met een lengte van 60cm die dan uitmonden in een collector die op een demper van 50cm uitkomt schijnt het beste te zijn voor mijn blok. Ook hier doe ik nog wat verder onderzoek naar en kom er achter dat de bochten van een Honda XL600R passen op de XBR kop. Via marktplaats tik ik vrij makkelijk een bochtenset op de kop. Ik vond de prijs hiervan wel aan de hoge kant maar dacht hier snel en makkelijk mee klaar te zijn.........not. Gisteren de bochten binnen gekregen. Ze passen inderdaad op de cilinderkop maar draaien heel dicht langs de cilinder. De cilinder zit echter bijna tegen het frame van de Mito aan. Hier is dus echt geen plaats voor een uitlaat.
 
Tja. De bochten waren al niet goedkoop nu heb ik er ook nog eens niets aan. Navraag bij een uitlaten bouwen geeft aan dat het vermaken van de bochten geen nut heeft en dat er beter een compleet nieuwe set kan worden gemaakt. Maar je raad het al, dit zat niet in de begroting... Eens even gaan nadenken hoe we dit gaan oplossen...
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: