woensdag 27 augustus 2008

Werk aan de winkel

 
Vorige week het blok uit het enduro frame gesleuteld. Is niet echt veel werk maar gaat toch al snel een uurtje of twee in zitten. Anyway, alles los gemaakt en met wat handigheid had ik het blok al snel op mijn werkbank staan. Zoals ik al aan heb gegeven gaat het blok eerst open om alles te checken. Dus eerst maar eens een pakkingsetje, oliefilter en een nieuw magnetische aftapplug.
Ik heb al eens met een open blok gezeten terwijl ik de pakkingen niet in huis had. Het blok ziet er echt niet uit. Ik weet niet of de vorige eigenaar ermee gecrosst heeft maar ondanks dat de motor niet lekt zit er echt overal olie en smurrie. Eerst maar eens heel goed gaan poetsen. Een uurtje later ziet het blok er al een stuk beter uit. Okay het is een japans blok dat in een verder volledige italiaanse fiets komt te hangen. Nou hoef je de afkomst niet te verbergen maar zo prominent het Honda embleem op het karter hoeft nou ook weer niet. Dus maar eens gaan plamuren.
 
Een stuk of vier vijf lagen waren voldoende om aan beide kanten het logo te doen verdwijnen. Vervolgens het karter eens flink onder handen genomen. Het gietijzer is flink verweerd en ziet er vlekkerig en dof uit. Een paar uurtjes flink de handen uit de mouwen en een flink zwart gezicht later blinkt het als een spiegel (en mijn vingers blauw). Waarschijnlijk heeft dit blokje sinds dat hij in de showroom stond 20 jaar geleden niet meer zo geblonken.
 
Na een goede wasbeurt om alle stof te verwijderen kon ik het linkercarterdeksel verwijderen. De magnesium deksel begint aan de randen wat poreus te worden. Dit is normaal voor magnesium, vooral als de lak er op plekjes af is. Is nog niet echt schokkend, gaat nog wel een tijdje mee. Meteen even de deksel op de weegschaal gelegd, 900 gram, niet verkeerd. De dop die in het karter zit heeft wel echt zijn beste tijd gehad. Een van de vorige eigenaren heeft het klaar gekregen om deze dop waar mijn grootste inbus net inpast dol te draaien... Met een hamer en een dikke schroevendraaier krijg ik de dop uiteindelijk wel los maar deze moet echt vervangen worden.
 
Nu ik een kijkje kon nemen aan de koppelingkant van het carter kon ik dit meteen checken op vreemde dingen. Zoals ik het nu kan beoordelen ziet alles er goed uit. Ben wel bang dat de oliepomp nu lucht gehapt heeft en deze achteraf zal moeten ontluchten. Na deze visuele inspectie het carterdeksel nog even goed opgeschuurd en voorzien van een mooie matzwart vuurvaste laklaag. Morgen ga ik de andere deksel doen en de kop demonteren. Ik ben van plan deze eerst te laten stralen en vervolgens ook matzwart te spuiten.
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: