donderdag 28 augustus 2008

Zo, een en ander uit elkaar zitten sleutelen vandaag.
 
Eerst het andere carterdeksel maar even gespoten. Terwijl dit aan het drogen was heb ik de cilinderkop verwijderd. Ai de nokkenas ziet er niet echt goed uit. Er zitten wat vreemde slijtplekken op en de nokhoogte zit ook aan de service limiet. De 20 jaren mishandeling hebben deze geen goed gedaan. Maar even aan de kant gelegd om hier later een nog eens naar te kijken.  
Ook blijkt de nokkenas enigszins in de cilinderkop te hebben ingevreten. Er zijn flinke slijtsporen te zien en ook de tuimelaars hebben de nodige slijtsporen maar vallen nog binnen de service limiet. Nu de kop eraf is kunnen we ook kijken in hoeverre de kleppen goed sluiten. Het oude truukje van wat benzine in de verbrandingskamer laat als snel zien dat een van de twee uitlaat kleppen zo lek als een zeef is. Kleppen effe verwijderen en opmeten. Meevaller, zowel de veren als de kleppen vallen nog net binnen de servicelimiet. De roetaanslag op de uitlaatkleppen zijn de oorzaak van het lekken. Ik ga deze laten glasparelstralen en opnieuw inslijpen.   
Vervolgens de cilinder verwijderd. De zuiger die te voorschijn komt ziet er goed uit. Ik zie alleen wat sporen van kleppen op de zuiger die niet symetrisch zijn. Dit is vreemd, als de kleppen de zuiger zouden hebben geraakt waren deze gegarandeerd krom geweest, maar dat is niet zo. verder ziet de zuiger er gezond uit maar heeft wel wat slijtplekken op de wangen.  
In de cilinder zie ik deze niet terug dus ik vermoed dat de zuiger uit een ander blok afkomstig is. De cilinder zelf is nog perfect op maat en heeft geen krassen of verkleuring. Dat kunnen we niet zeggen van de krukas. Deze is niet alleen erg blauw (te warm geworden door te weinig olie) maar heeft ook bijzonder vreemde slijtplekken. De contragewichten hebben beide een vlakke kant die er volgens mij niet horen te zijn. Het lijkt wel of er tegen iets aan is geschuurd.
 
Ik besluit om dit maar verder geen aandacht te geven en de krukas gewoon te laten zitten.Het werkte voorheen dus het zal ook wel blijven werken. Er is geen voelbare speling in het big en small end te voelen dus ik ga ervanuit dat dit in orde is. Zo morgen maar even bij de straler voorbij om wat spullen af te geven.

Geen opmerkingen: