zaterdag 22 maart 2008

Schokbreker en zo...

 
Druk druk druk. Deze week gezien dat ik tijdens de Ducati Club Races eventueel kan deelnemen aan een SAM dagklassement. Meteen even een mailtje naar de race organisatie. Er blijkt echter een voorwaarde te zijn, ik moet me eerst inschrijven voor een andere SAM race om deel te mogen nemen aan het dagklassement. Die andere race is op 1 Mei in Eemshaven. Ik ben bang dat ik voor die tijd nog niet raceklaar ben, daarnaast rij ik liever niet op stratencircuits. Maar goed maar even kijken of dat nog lukt. Vandaag weer wat kunnen hobbien. Zoals ik al eerder schreef heb ik een volledig instelbare achterschokbreker weten te scoren. Gisteren de schok binnen gekregen. Even een fotootje gemaakt om het verschil met de originele Marzzochi schokbreker. Valt meteen op dat de veer korter en dikker is, ook de zuigerstang is veel dikker dan de originele. Daarbij is de orignele niet instelbaar en deze Sachs volledig instelbaar. De racedemper is wel iets korter.
 
Meteen maar even monteren.... oeps! past niet! De lengte maakt niet zo heel veel uit maar de demper is boven te dik en onder ook wat groter dan de originele. Ik twijfel of dit uberhaupt wel een demper is voor een mito swingarm. Misschien zit er toch een klein verschil tussen de straat mito en de cup uitvoering.
 
Zoals jullie kunnen zien gaat dit niet passen. Alles even opgemeten en dat wordt zagen. Ik ga het frame aanpassen zodat de schokbreker gaat passen. Hiervoor zal ik de beugels wel moeten verstevigen omdat er aan beide kanten 3 mm materiaal verwijderd moet worden. Eerst maar weer de orignele schokbreker gemonteerd. Ik ga de aanpassing pas doen als de rest van de klusjes klaar zijn.

Nu de schokbreker even aan de kant wordt geschoven ben ik begonnen aan de kabelboom. Het werkplaatshandboek hier is bij onmismaar. Het is ongelofelijk hoe weinig kabeltjes er nodig zijn voor dit blok. Mijn electronica achtergrond laat dit een van de makkelijkere klusjes zijn. Desondanks ben ik er een paar uurtjes mee bezig geweest, netjes solderen, routeren, krimpkousen, etc. Voor de zekerheid alles nog even na gemeten. Ik heb de boom nog niet volledig ge-taped. Eerst maar even afwachten of het echt gaat werken voor ik er 10 meter tape tegenaan gooi.
De CDI unit is nog even provisorisch gemonteerd met wat Duc-tape. Hier moet ik nog een mooi beugeltje voor maken. Maar voor de proef start voldoet het. Zoals op deze foto is te zien zijn de olieleidingen ook compleet nu. Na de kabelboom heb ik de carburateur nog eens even onder handen genomen. Tijdens het maken van het subframe heeft er wat slijpsel rondgedwarreld dat ook in de carburateur is beland.
 
Het is een vacuum carburateur waar ik eigenlijk nog nooit mee gewerkt hebt. Wel interessant om die eens van binnen te zien. Na wat poetswerk (en het uitboren van een afgebroken bout...) alles weer netjes in elkaar gezet en klaar voor de montage. Morgen ga ik de voorvork tijdelijk monteren, olie erin gooien, tank monteren en..... proberen te starten..... fingers crossed!
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: