donderdag 20 maart 2008

Wie niet handig is moet slim zijn

 
Zo gisteren weer even een paar uurtjes kunnen knutselen. Vorige week was ik begonnen met het uitboren van de afgebroken bouten in de cilinder kop. De bouten waar de uitlaat mee vast zit. Deze zijn bij de demontage afgebroken omdat ze ontzettend verroest waren. Na een complete zaterdagmiddag hierop te hebben geboord en gevloekt raakte ik steeds verder van huis. Twee van de vier bouten waren afgebroken en één kon ik vrij makkelijk uitboren. De tweede heeft me echter wat bloed zweet en tranen gekost. Sterker nog, ik heb hem er niet uit gekregen. Wel is die bout inmiddels flink verstevigd met 3 (!!!) afgebroken 1,5mm boortjes... Uiteindelijk de moed opgegeven en voor een alternatieve oplossing gegaan. Ik heb de beide uitlaat flenzen aan elkaar gelast zodat deze ook met slechts 2 bouten muurvast zitten.

Na dit, op z'n zachts gezegd, vervelende klusje heb ik de olietank gemonteerd. Ik heb er toch maar voor gekozen om voorlopig het originele XBR tankje te gebruiken. Tijd noopt mij tot dit besluit en ik neem het extra gewicht maar even voor lief (moet zelf ook een paar kilootjes kwijt dus ik heb een excuus). Middels een aluminium hoekprofieltje en wat stripjes heb ik het tankje in het subframepje gehangen. Niet de meest ideale plek maar de vreemde vorm van het tankje geeft me weinig andere keuze.
 
Na wat creatief te zijn geweest met 10mm knelkoppelingen (juist ja die voor het aansluiten van een kraan) heb ik de originele XBR olieleidingen omgebouwd tot handige slang-pilaren waar ik een rubberen olieleiding op kan bevestigen. Ik ga ervanuit dat de in en uitgaande leiding niet in een specifieke volgorde moeten. Voor de zekerheid toch maar even snel in het werkplaatshandboek gekeken en gelukkig maar. Er zit wel degelijk verschil tussen de in- en uitlaatslang. Na de slangen en de tank bevestigd te hebben begint er schot in de zaak te komen.
 
Ik heb besloten om de mito kuipt niet te gaan gebruiken. Om een aantal simpele redenen. Ten eerste heb ik nog geen kuipruit en geen gewei waar de kuip op gemonteerd moet worden. Ten tweede biedt de mito kuip nauwelijks windbescherming. En met het minimale vermogen is dat wel iets dat we nodig hebben. Ik heb inmiddels een Aprilia RS125 kuipje met ruit en gewei weten te scoren via marktplaats. Past natuurlijk voor geen meter maar is wel een betere basis als de mito kuip. Bijkomende nadeel is dat deze zwaarder is dan de mito kuip. Komt wel goed, we vervangen hem wel een keer door een lichte race versie. Verder heb ik de voorkpoten gedemonteerd omdat deze zo lek als een zeef zijn. Worden binnenkort door Bitubo Raceservice opgeknapt. De achterveer heeft ook zijn beste tijd gehad en wordt vervangen door een volledig instelbare Sachs- Boge race demper welke van een Mito Cup afkomstig is. (lang leve ebay!) Tijdens Pasen hoop ik wat tijd te hebben om de kabelboom dan toch echt een keer te gaan maken. Met een beetje geluk kan ik volgende week rond deze tijd melden dat het blok weer een keer gelopen heeft. We zullen zien...
Posted by Picasa

Geen opmerkingen: