vrijdag 4 juni 2010

Geen gladiolen...

 
Voor de tweede kwalificatie heb ik mij voorgenomen om als een van de eerste de baan op te gaan. Dan hoef ik niet in te halen en kan ik mij volledig richten op de ideale lijnen rijden. Ik twijfel nog even of ik de tweede training uberhaupt wel moet rijden. Als de fiets stuk gaat kan ik morgen niet racen en ik sta comfortabel op Pole Position met maarliefst 3 (!) seconden voorsprong op nr. 2. Maarja het is goed weer en zo vaak rij ik ook weer niet op Assen. Dus hup de baan op. De eerste ronde is meteen een 2:15min, de 2:14 die ik eerder gemaakt heb gaat er gegarandeerd aan denk ik nog. Tweede ronde heb ik vrij baan en ga naar mijn gevoel lekker rond. In de Ramshoek gaat het echter mis, zondere enige waarschuwing schuift de achterkant op het moment dat ik de apex raak weg. Maanden voorbereiding, een potentiele overwinning, mijn pak, mijn handschoenen en mijn helm zijn in enkele momenten afgeschreven. Ik ga er redelijk hard met een highsider vanaf.
 
Tijdens het rollen ben ik mij al aan het bedenken hoe ik dit aan mijn vrouw ga uitleggen. Na uitgebreid onderzocht te zijn door de super goed georganiseerde en behulpzame medische staf (Super bedankt dames en heren, absoluut TOP!) kom ik na anderhalf uur weer terug bij mijn caravan. De fiets is inmiddels door mijn maten opgehaald. De schade valt reuze mee maar ik ben zelf afgekeurd en mag niet meer starten (als ik het nog zou willen maar dat was ook niet aan de orde). Ik kom er alleen met blauwe plekken en een gedeukt ego vanaf.
  Mijn pole tijd bleek niet verbeterd en ik had zeer royaal op de pole gestaan. Sterker nog de enige ronde die ik in de tweede kwalificatie volledig heb gereden (de eerste dus) was tevens de snelste rondetijd van iedereen in die training. Helaas het mocht niet zo zijn. Voorlopig eerst zelf herstellen en daarna weer eens kijken hoe we de fiets gaan oplappen.
  Analyse van de GPS gegevens laat zien dat ik niet aan een snelle ronde bezig was, ik reed de ronde ervoor harder door de Ramshoek dan toen ik viel. De oorzaak van de plotselinge highsider zit in het doorslaan van de achterveer. Deze was volledig ingeveerd en de nieuwe banden welke wellicht iets te hard waren opgepompt voor dit lichte fietsje konden het niet verwerken.
Posted by Picasa

1 opmerking:

everpix zei

Helaas, helaas. Het leek een mooi weekend voor je te worden, maar het liep wel anders. Volgend jaar gewoon weer proberen en weer gezellig langskomen in ons caravankamp :-)
Succes met herstel van je lichaam, je motor en je ego ;-)

Groet,
Eric